بهترین نرم افزار های حسابداری

بخش تولید از مهم ترین بخش های اقتصاد هر کشور به حساب می آید، زیرا از طریق تولید می توان درآمد و سطح رفاه جامعه را بهبود داد. عوامل مختلفی در بهبود و رشد تولید موثر هستند که مدیریت امور مالی شرکت با هدف افزایش سودآوری حاصل از تولید و فروش از مهم ترین فاکتورهای موثر است.

در شرکت های تولیدی، انواع هزینه و محاسبه دقیق آنها اهمیت بسیاری دارد. زیرا یکی از روش های افزایش سود که از دیرباز به آن تاکید شده است، کنترل هزینه ها و کاهش آن تا سطح معقول است. با توجه به اینکه فرایندهای مختلفی در شرکت های تولیدی برای تولید محصول نهایی تعریف می شود، برای کنترل درست این فرآیندها و انجام امور حسابداری مربوطه به ابزارهای دقیقی نیاز است.

جهت پاسخ به این نیاز مهم، نرم افزارهای حسابداری با هدف کنترل جریان های مالی بر اساس اصول و مفروضات حسابداری مورد نیاز در شرکت های تولیدی طراحی و عرضه شده اند. یکی از مهم ترین دغدغه های صاحبان مشاغل تولیدی انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی متناسب با نیاز و فرآیندهای موجود در صنعت آنها است. در ادامه قصد داریم فاکتورهای لازم برای نرم افزار حسابداری مناسب شرکت های تولیدی کوچک و متوسط را بررسی نماییم.

حسابداری در شرکت های تولیدی

اولین مرحله برای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب شرکت های تولیدی آشنایی با نوع حسابداری در این شرکت ها است. حسابداری شرکت های تولیدی بیشتر مرتبط با محاسبه قیمت تمام شده کالای تولیدی و ارزیابی موجودی مواد مصرفی در فرآیند تولید است.

برای محاسبه بهای تمام شده کالای تولیدی می بایست مراکز هزینه موجود در فرآیندهای تولید به درستی شناسایی و منابع تخصیص داده شده به آنها بررسی و ثبت شوند.

بنابراین در شرکت های تولیدی مهم ترین بخش، مواد مصرفی در فرایند تولید هستند که در بحث حسابداری سه دسته موجودی (مواد اولیه، محصول در حال ساخت و محصول نهایی) برای آنها تعریف می شود.

گفتنی است برای کنترل بهتر هزینه ها و ثبت رویدادهای مالی مختلف، دوره مالی تعریف می شود. موجودی ها در دوره های مالی تعیین شده در حال تغییر هستند و همین تغییر مداوم، نیاز به ابزاری دقیق برای ثبت درست تغییرات موجودی را شکل داده است. 

مواد اولیه خام: تمامی موادی که برای تولید محصول نهایی لازم بوده و باید خریداری شود در این دسته قرار می گیرد.  نوع مواد اولیه تعریف شده در سیستم حسابداری به محصول نهایی بستگی دارد که تنها هزینه خرید برای این دسته در نظر گرفته می شود.

محصول نیمه آماده: محصولاتی که در چرخه تولید ساخته شده اند ولی نمی توان آنها را به عنوان محصول نهایی در نظر گرفت. در حسابداری برای این دسته هزینه های دستمزد کارگران و هزینه سربار نیز در نظر گرفته می شود.

محصول نهایی نیز همان محصول تولید شده توسط شرکت بوده که به مصرف کننده نهایی عرضه می شود. برای این دسته هزینه خرید مواد اولیه، هزینه سربار و دستمزد کارگران در نظر گرفته می شود. در حسابداری بهای تمام شده هدف تعیین بهای تولید این محصول است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.